Thursday, June 19, 2008

Berduit ke aku...

Aku amik emergency leave bila deringan memanggil aku untuk pulang ke kampung. bunyinya seakan kecemasan yang boleh membuatkan lutut gigil, tangan berpeluh seperti lepas memanjat bangunan 10 tingkat yang dinding batunya baru separuh lutut diplaster. nak buat macam mana dah gayat. atas menyahut seruan kerajaan aku amik kenderaan awam untuk pulang. mungkin inilah masanya aku memikirkan tentang isi poket yang hamir berkurangan di pertengahan bulan.

Naik bas... dah lama rasanya aku tak naik bas. hampir 2 tahun sejak aku tamat pengajian di menara gading aku dah tak naik bas. bunyi macam berlagak kerja besar tak nak naik bas, tapi poket kering baru pikir nak naik bas. hentian pudu masih seperti 2 tahun dahulu, tapi bukan la sama sejak zaman dahulu di masa polis pun pakai seluar pendek lagi. tak banyak perubahan yang aku lihat. ulat tiket masih ada. tak sempat nak ke kaunter dan bersusun orang tanya aku nak pegi mana. aku layankan aje mereka sebab bagi aku lagi senang beli ngan mereka sebab bas dah siap menunggu kita. harga tiket dah naik dari dua tahun lepas. itu mmg seperti yang aku jangka. lepas minyak ngan beras naik takkan la harga tiket tak naik.

Dalam bas terpikir aku pasal tali pinggang keselamatan. kalau kerajaan dah nak wajibkan pakai tali pinggang bagi pasengger belakang kenapa tak pasang sekali tali pinggang untuk penumpang bas. kalau dijenguk pada angka kecederaan dan kematian, risiko pada penumpang bas lagi tinggi. sekali kalau bas tergolek mesti kecoh la satu malaysia. kalau di wajibkan mungkian la kurang selesa tapi mungkin juga boleh selamatkan nyawa. semoga takde la mereka yang tercampak keluar gaya ala superman terbang.

Esoknya semasa ingin pulang barulah terniat di hati nak keluarkan duit buat amal. sampai giliran depan atm machine muka dah mengelabah pucat lesi carik kad atm. bcb lesap, maybank lepas, jusco, bonus link, tesco pun lepas jugak. mula la aku tergaru garu kepala yang tak gatal berpikir ke mana pulak la hilangnya semua kad kad ajaib untuk keluarkan duit aku tuh. balik la aku ke ibu kota berbekalkan kepingan biru dan merah yang sememangnya ada dalam kocek. samdol mana pulak la yang berkenan dengan kad kad aku tuh. takkan la kad tesco pun nak rembat sekali. ni yang aku mula syak bukan bukan, mungkin juga aku cuai. redha je la....

Hari ni aku tinggal seringgit dalam kocek. masih lagi dapat meneruskan hidup dengan gembira. ulat dalam batu pun boleh hidup, inikan manusia dalam rumah batu. roti minggu lepas masih lagi tak berusik. hmm... boleh lagi tahan seminggu aku tanpa kad ajaib.

No comments: